24. marca 2017

SISSI - VÝSTAVA


Výstava sa volala    "Kráľovná Alžbeta a MÓDA"


Cisárovná SISSI - Alžbeta Bavorská. (24.12.1837-10.9.1898).

Skoro všetky šaty sa šili podľa originálov, ktoré sú uložené v Národnom múzeu v Maďarsku.  V letáku stálo, že repliky sú šité s veľmi drahých a kvalitných látok. No nezdalo sa mi to.
Celá miestnosť bola veľmi slabo osvetlená, šaty boli chránené zátarasmi,  k niektorým fotkám na stene slabý prístup, fotila som mobilom, lebo som sa bála doniesť do múzea foťák, ale fotky vyšli celkom dobre.  


Začnem asi najznámejšími šatami, v ktorých sa vydávala vo filme Romy Schneider.  Lenže, pravá Sissi sa vydávala v iných, ale tie sa nezachovali. Tieto mala na sebe Sissi v r. 1864 na plese v Drážďanoch.  Sama si ich navrhla a hviezdičky boli vyšité zlatými a striebornými oceľovými niťami.  



15 ročná Alžbeta v roku 1852. 

Sissi rada športovala, ako asi každý vie, bola posadnutá krásou, málo jedla, 3 krát denne sa vážila a merala si pás. Bola posadnutá svojimi hustými vlasmi, ktoré mala dlhé po kolená. Zbožňovala módu. Bola veľmi dobrá jazdkyňa. Na tejto maľbe už bola nevestou Františka Josefa, mala 16 rokov.

Krásne biele šaty s dlhou červenou zamatovou vlečkou, ktorá merala 3,2 m. Boli šité na Viedenský ples. Šaty vážili 10 kíl a vlečka 7 kg. SISSI ktorá vážila od 45-50 kg ich ledva uniesla.




                                           
Korunovačné šaty SISSI , v r. 1854



 Sissi svoju štíhlosť zdôrazňovala rôznymi opaskami a korzetmi. 
Tu mala po 2 deťoch 55 cm v páse, rok 1864



SISSI 41 ročná. V tej dobe sa 40 ročná žena už považovala za starú.  Alžbeta už od roku 1860 nedovolí nikoho fotiť ju, alebo maľovať. Je to posledná maľba ktorú povolila. Šaty sú z plesu k 25 výročiu svadby. 1879.   Biele šaty so zlatou výšivkou a kožušinou, zdobené rubínovými šperkami.

Rubínové šperky dakedy vlastnila Maria Antoinetta                         Korunovačné klenoty


Sissi rozprávala viacerými jazykmi, naučila sa aj maďarský jazyk. Je všeobecne známa jej náklonnosť k Maďarom a preto si nechávala šiť šaty s typickým maďarským živôtikom a krajkovou zásterou.


                            Prekrásne čierne zamatové šaty. 1865-66. Sissi so svojim psom.



Po samovražde svojho syna v roku 1889, nosila výlučne čierne šaty.  Že vraj aj preto, že ju to zoštíhlovalo.


    Posledný obraz, posmrtný, ktorý dal namaľovať manžel po tragickej smrti svojej ženy .

Pravdepodobne každý pozná film o cisárovnej  SISSI. Dočítala som sa, že to zoznámenie vo filme sa nezakladá na pravde, pravda je taká, že mu predstavili obidve princezné naraz,  ale jemu sa páčila hneď na prvý krát Alžbeta. Tiež som sa dočítala, že matka Františeka Josefa a Sissi, boli sestry, t.j. že boli bratranec a sesternica..

Ešte také perličky.   SISSI sa narodila s jedným zúbkom a v neďeľu, všeci vraveli že bude mať šťastný život.

Tiež ma zaujalo veno, čo dostala v podobe oblečenia. Dostala 168 párov pančúch,  6 párov vysokých topánok a 113 párov topánok.  Topánky mohla obuť len 6 krát, potom ich mala darovať napríklad dvorným dámam. Plesové šaty mohla obliecť len 2 krát.

Dalo by sa popísať ešte toho veľa, ale kto by to čítal?


                                                            PRAJEM PREKRÁSNY VÍKEND.


16 komentárov:

  1. Krásné .... Líbí se mi nadčasovost modelů.
    Hezký vikend. Eva

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Evi tie čierne zamatové boli prekrásne. A čierne s perím.

      Odstrániť
  2. Filmy o Sissi jsou hezky udělané. Výstava by se mi určitě líbila ... hezký víkend D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Film o Sissi som videla niekoľko krát. Preto ma to zaujimalo. Len bolo toho tam malo.

      Odstrániť
  3. Zitu,zajimave info, moc. Brzy koncim s focenim a dokumentaci me osoby, blizim se k vek u Sissi:). Pekny vecer. M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Marcelka, ja sa nerada fotim cely zivot a teraz uz obec.

      Odstrániť
  4. Zitko, krásná výstava a krásné šaty. Hezké dny.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za návštevu. Prijemný deň prajem.

      Odstrániť
  5. Zitko, četla bych klidně dál! moc děkuji za krásnou reportáž a všechny informace.
    Přeji pohodové slunečné dny, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Helanka všimla som si na niektorých komentároch, že sa pozrú fotky a text sa nečíta. Dakedy mám problém napísať málo. Pritom ja si veľmi rada prečítam nejaké nové info.
      Príjemný deň.

      Odstrániť
  6. Nádherné šaty a krásně sepsaný příběh.
    Hezké pondělí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dáša ďakujem za milý komentár. Krásny deň.

      Odstrániť
  7. Krásná výstava - jsem ráda, že jsem mohla podívat. Děkuji a přeji hezký večer. Iva

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za návštevu a milý komentár. Pekný deň.

      Odstrániť
  8. Váš blog som našla vtedy, keď som si povedala, že by bolo treba urobiť niečo s našou kuchynskou linkou. Zisťovala som vtedy, či taká fólia, ktorá tvorí povrch linky, vôbec chytá nejaké farby. A vtedy som našla váš článok na tomto blogu. Do farbenia linky som sa zatiaľ neodhodlala, ale občas si na váš blog kliknem. A teraz tu čítam reportáž z košickej výstavy. Musím sa priznať, že Sissi, ani tá doba ma nejako veľmi nezaujíma, no článok som si prečítala celý. Pritom som doteraz nevidela ani jediný film, ani som nečítala žiadnu knihu o Sissi. Chcem reagovať na jeden váš predošlý komentár, ktorý hovorí o tom, že ľudia články na blogoch nečítajú. Je to bohužiaľ tak :-( Mám s tým bohaté skúsenosti. Keby aspoň nekomentovali a nepýtali sa na to, čo je napísané hneď v prvých riadkoch zverejnených článkov. Mne sa to stalo naposledy pred dvomi dňami, keď som na fb zdieľala jeden z posledných článkov. Ľudia vraj majú stále menej času, bolo mi odpovedané na to, keď som konštatovala, že dotyčný asi článok vôbec nečítal. Tak načo potrebujú nechať svoje meno s lajkom pod článkom? To asi nikdy nepochopím.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danielka, veľa krát by som popísala veci podrobnejšie, ale naozaj som zistila, že sa pozrú obrázky a text sa neprečíta. Tak ako píšeš, ešte aj komentujú a z toho človek vidí, že to nečítali. Ja vždy vravím, že je to pokrok, je to kultúra 21 storočia. Nestíhame žiť.... Ďakujem za návštevu, príjemný deň prajem.

      Odstrániť